vrijdag 21 oktober 2011

Wie dit leest

"Now, at 40, I write again because I have a story to tell. I write because I cannot not write. I write because I deeply believe that we must invest in our own talents and ourselves in order to create better chapters in our own lives and in the lives of others. I write because even if I stunk, even if nobody listened, even if there were silence when that tree fell in the forest all alone, I could not stop writing." Why I Write? Sharing One's Saga is Important
BY HEATHER WOLPERT-GAWRON

Soms denk ik wel eens, waarom schrijf ik dit? Is er iemand die dit leest? Blijkbaar, want heel soms krijg ik een reactie en dat is leuk. Ik schrijf vooral omdat ik het wil. Het komt op in mijn hoofd als ik op de fiets zit bijvoorbeeld. Dan komen de woorden boven borrelen en als ik thuis kom ga ik zitten en schrijf ik ze op. Zo simpel is het eigenlijk. Ik ga nooit zitten en denken, wat zal ik eens schrijven. Soms is het makkelijker om mijn woorden op papier te zetten dan ze uit te spreken. Als ik schrijf orden ik mijn gedachten. Verschillende gedachten worden opgeborgen in verschillende laatjes, alsof ik mijn kamer aan het opruimen ben. Dat lucht op en geeft ruimte voor nieuwe gedachten en nieuwe ideeen.

Misschien komt het wel doordat er niemand terugpraat, er blijven geen woorden hangen die iemand anders aan mijn gedachten heeft toegevoegd. Het lijkt alsof er een lijntje loopt van mijn hoofd naar mijn handen en terug. Als ik het heb opgeschreven is het klaar. Ik lees bijna nooit iets terug. Dat deed ik vroeger ook nooit met mijn aantekeningen op school. Als ik leerde maakte ik aantekeningen. Dat schrijven hielp me de stof te onthouden. Daarna gebeurde er niets meer mee. Daarom hoefde ik ook niet netjes te schrijven, dat scheelde, want netjes schrijven is niet mijn sterkste kant.

Dus, als je dit leest, weet dan dat je mij een groot plezier hebt gedaan door te fungeren als luisterend oor. Ik heb je niet de kans gegeven iets terug te zeggen. Het mag wel, maar dan lees of hoor ik het later wel als alles weer lekker opgeruimd is.

Geen opmerkingen: