maandag 6 oktober 2008

CBEST perikelen

Zaterdagochtend 6 uur. Ik sta naast mijn bed en maak me op om op weg te gaan naar San Fransisco. De eerste regen sinds maanden is net gestopt. Het is nog donker en de straten zijn nog nat. 7.40 uur. Eindelijk de auto geparkeerd in 36th street en onderweg naar 32nd street alwaar in de George Washington High School de CBEST zal worden afgenomen. The California Basic Educational Skills Test™ (CBEST®).

Het gebouw lijkt inderdaad gebouwd te zijn in de tijd van George Washington. Oud! Niemand zegt een woord. Het enige geluid is de constante dreun van waarschuwingen dat mobiele telefoons en andere mogelijke lijnen naar de buitenwereld dienen te worden ingeleverd op straffe van uitsluiting en wat dies meer zij. Om 8 uur sluipt iedereen naar zijn of haar aangewezen klaslokaal. Nog steeds wordt er geen woord gesproken. Niemand kent elkaar, en dat houden we ook zo. De mevrouw op leeftijd doet er vervolgens 3 kwartier over om van alle aanwezigen de handtekening en duimafdruk te verzamelen. Nog steeds doodse stilte. En dan eindelijk om 08.45 uur mogen we beginnen aan de toets om onze lees, reken- en schrijfskills te testen.

Na bjina vier uur ben ik klaar. Ik ga het niet meer nakijken en ga naar buiten. De druilerige regen in San Fransisco heeft plaats gemaakt voor een blauwe lucht. He,he, terug naar huis. tijd voor een swingend optreden van de Beatles!!

Had ik zo'n vier jaar geleden niet gezworen dat ik nooit meer iets ging leren waar ik een examen voor moest doen. Klaar was ik ermee. OK, Ik heb opnieuw rij-examen gedaan. Maar dat was het! Waarom o waarom zit ik dan nu weer mezelf te bewijzen dat ik het kan? Tenminste dat hoop ik dan, want de scores over 2 weken moeten dat nog maar laten zien. Het eeuwige dilemma van de thuiszittende huisvrouw. Is huishouden, vrijwiliggers werk op school, sporten wanneer je wilt en een leuke cursus Spaans niet genoeg? Jazeker wel! En ik geniet ervan. Echt! En toch .. je weet maar nooit wat er langs komt. En als dat dan gebeurt, dan ben ik er klaar voor! Tenminste, dat hoop ik dan ... over 2 weken. .....

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Lieve Anja, mocht het niets worden met het juffenschap kun je altijd nog een carriere beginnen als 'onderhoudend en educatief verantwoord' verslaggeefster. Ik snap nu eindelijk waarom ze in Californie ongewild zo vooruitstrevend zijn. Opportunity??!!

Liefs,Catelijne

Gerard Spaans zei

Hoi Anja,

Of ik me zelf hoor praten. Twee jaar geleden mijn trainersdiploma gehaald. Zo een examen is een complete ramp. voor stress, maar we een 8,5. Dit jaar met Vilya op hondencursus. Vreselijk exemen en natuurlijk gestraald als een gieter. Na mijn wijncursus heb ik het examen dus maar over geslagen. Toch nergens voor nodig...

En als de 10 miljoen binnen komt, heb ik besloten voor een kleine boot, dat scheelt weer een vaarbewijs.


Groetjes, Gerard