maandag 20 oktober 2008

YES

I did it! Ik durfde bijna niet te kijken, maar ik heb de CBEST test gehaald. Voor wie niet weet wat dat betekent:


Als je in de US een diploma hebt om les te geven kun je daarmee alleen terecht in de staat waarin je dat diploma gehaald hebt. Wil je ergens anders les geven, dan moet je je papieren eerst laten evalueren en een CBEST test doen om te bewijzen dat je de de basis skills beheerst die iedere leerkracht verwacht worden zoals begrijpend lezen, rekenen en schrijven. Nu ga ik mijn Nederlandse papieren niet laten evalueren voor de korte tijd dat we hier zijn, maar met deze test kan ik wel makkelijker aan de bak als assistent o.i.d. als de mogelijkheid langs komt.


Natuurlijk zou ik deze basiskennis moeten beheersen (als juf!), maar toch! En schrijven in het Engels is toch weer wat lastiger dan in het Nederlands, zeker op de ouderwetse manier met vel papier en potlood, in een keer goed. Daarvoor ben ik toch teveel verwend op de computer. Ik had een erg slecht gevoel over een van de essays die ik had geschreven. Ik weet bijna zeker dat ik geluk heb gehad dat we er twee moesten schrijven, zodat ik de kand had om te compenseren.


Whatever. Ik heb het gehaald. Nu nog de durf om uit te kijken naar een baan en me in het interview circuit te begeven. Wish me luck.

Geen opmerkingen: