maandag 6 oktober 2008

Mountain lions in de wijk!

Zondag ochtend gaat de telefoon. Aan de lijn is een bandje van de San Mateo Police department met een bericht dat er een mountain lion is gesignaleerd in San Mateo Park op de hoek van Occidental en Clark. 3 straten verderop om precies te zijn. Voor meer informatie volgen snel enkele nummers en websites, met het verzoek om sightings te melden en tips wat te doen als je er zelf een tegenkomt. Ruben ziet direct mogelijkheden. Zijn fietsroute loopt langs Clark dus he, welke moeder wil haar jong niet beschermen tegen het loerende gevaar van een mogelijke mountain lion toch. Maar het idee van een mountain lion in een wijk als de onze lijkt te onwaarschijnlijk om echt waar te kunnen zijn.

Regelmatig doen er berichten de ronde dat Coyotes zich meer en meer in de bewoonde wereld begeven. Ze steken nu zelfs de Golden Gate over en slaan hun kamp op in het Golden gate park en in Presidio. Maar Mountain lions vallen toch wat meer onder de echte wilde dieren om zich in een woonwijk te begeven. Zelfs de herten komen niet verder dan Hillsborough, een soort Bloemendaal, en de Highlands, een woonwijk die langs de rand in de heuvels van San Mateo aanligt.

Aan de andere kant voel ik ook wel een soort opwinding. Het zou natuurlijk geweldig zijn om een close encounter met een mountain lion te kunnen toevoegen aan het lijstje met beren en dolfijnen! Ik kijk toch net iets vaker naar buiten nu, je weet maar nooit, misschien loopt er 's morgens vroeg wel eentje door mijn achtertuin. Tot nu toe ben ik nog niet verder gekomen dan een spoor in de verlaten sneeuw in Yosemite en een ooggetuigenverslag van oma Carla vanuit de bus in hetzelfde natuurgebied. Probleem is dat de mountain lion mij meestal eerder in het oog heeft dan ik hem, dus ik schat de kans op een dergelijke encounter nog steeds vrij klein in en heb Ruben gewoon weer op de fiets naar school gestuurd. Een echte Hollandse degelijke fiets tussen hem de lion moet toch voldoende zijn denk ik. Of ... Nog een blik in de tuin... Ach kijk, een eekhoorntje!

Geen opmerkingen: